PROMETHEUS BOUND
by Aeschylus

PROMETHEUS BOUND by Aeschylus

In Prometheus Bound, Aeschylus writes of resistance against an all-powerful authority, of the political prisoner who will not surrender. There are more and more repressive governments that are quashing freedom movements. One can see the seeds of these autocratic movements in our own society. The jails are filling with people who have taken a democratic position and who will not give in.

Prometheus speaks for them.

To construct our dramaturgy we looked at many translations and built a text that is accessible to our audience but keeps the poetic quality and dynamics of the original.

This is our second foray into Antique theatre. Once again we are using all the possibilities we have at hand, marionettes, mask, music, dance and acting, to bring this great classic work to life.

 

KREATION DES TON UND KIRSCHEN THEATERS Joséphine Auffray, Margarete Biereye, Francesco Bifano, Regis Gergouin, David Johnston, Rob Wyn Jones, Nelson Leon, Daisy Watkiss

ARTISTIC DIRECTION Margarete Biereye & David Johnston

PHOTOGRAPHY by Jean-Pierre Estournet
TRAILER by Stephan Samuel

PRESS

Textur, Büro für Text und Kultur, Astrid Priebs-Tröger, August 2021

For this Prometheus is a seer; he “knows” that the world keeps turning and tyrants will (eventually) fall. In this context, he is superior to humanity, whose evolution he promoted through culture, because, according to the myth, he could/would only give them “blind hope”. And that is precisely where the relationship with the here and now is palpable: finally seeing, not trusting in (blind) hope, but searching, thinking and feeling for ourselves and developing alternatives to that which (currently) prevails. And so the evening, which ends in clouds of smoke at the theatre, leaves a powerful spark in the soul.
 

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Märkische Allgemeine Zeitung, Kerstin Beck, August 2021

„Es war hervorragend, aber auch etwas bedrückend“, so war es immer wieder von den Gästen zu hören, die vom Bodensee, aus der Prignitz, aus dem Wendland, aber auch aus Potsdam und Berlin zur Premiere des Stückes „Der gefesselte Prometheus“, das Anklänge auf die Gegenwart bot, gekommen waren. „Und es war uns ein Bedürfnis, in diesem Jahr dieses anspruchsvolle Stück zu bringen“, war von Margarethe Biereye, der begnadeten Schauspielerin und künstlerischen Leiterin von Ton und Kirschen, die Prometheus ihre Stimme geliehen hatte, zu erfahren.

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Zeitung für Lübz – Goldberg – Plau, Mona Laudan, September 2021

Puppeteer Daisy Watkiss puts the finishing touches to the star of the evening: a puppet. Prometheus weighs about twenty pounds and is made using age-old techniques out of paper, wood, fabric and papier-mâché. On Friday evening he was still lying motionless on the table behind the stage on the Eldenburg Gymnasium’s outdoor arena.
 

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Kultur Extra, das Online-Magazin, Stefan Bock, August 2022

(…) Man sieht also keine der am Theater üblichen modernen Überschreibungen, sondern einen recht werkgetreuen aber mit den üblichen Mitteln des Ton und Kirschen Theaters aus Live-Musik-Begleitung, choreografiertem Bildertheater und Marionettenspiel in Szene gesetzten Abend, in dessen Mittelpunkt eine überlebensgroße Puppe steht.

 

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Potsdamer Neueste Nachrichten, Astrid Priebs-Tröger, August 2022
 

(…) Bei „Ton und Kirschen“ steht nicht der Göttervater Zeus, ein brutaler Alleinherrscher, im Mittelpunkt des Geschehens sondern sein ebenbürtiger Widerpart, der dem Titanengeschlecht zugehörige Prometheus. Dessen Name bedeutet „der Vorausdenkende“. Und nicht nur das. Er wird hier großartig von zwei Frauen verkörpert, die der lebensgroßen hölzernen Marionettenfigur ihre Bewegungen (Daisy Watkiss) und eine Stimme und damit Seele (Margarete Biereye) verleihen. Die beiden sind es, die den stolzen und widerständigen Mann erst seinen wirklichen Geist einhauchen. In manchem erinnert er an Whistleblower Julian Assange.

 

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RBB Kultur, Regine Bruckmann, August 2022

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